25.–28. 7. 2024

Sazka

25.–28. 7. 2024

Leopold König: Vingegaard dokázal převzít odpovědnost a měl Wouta

Je to osm let, kdy si na Tour de France připsal sedmou příčku. Tehdy jel Leopold König nejprestižnější cyklistický závod planety v dresu formace NetApp Endura. O rok později se nynější ředitel největšího tuzemské etapové bitvy SAZKA Tour na start postavil v dresu Sky (nynější Ineos). A byl členem sestavy, která dotáhla Chrise Frooma k celkovému triumfu.

Teď čtyřiatřicetiletý bývalý profesionál sledoval Grande Boucle v záplavě povinností souvisejících s blížícím se závodem v Jeseníkách a Beskydech. „Jonas Vingegaard je zaslouženým králem,“ ohlíží se za 109. ročníkem Staré dámy rodák z Moravské Třebové.

Byl skutečně dánský cyklista ve službách Jumbo Visma nejlepším závodníkem letošního pelotonu?

"Ano. Od loňského ročníku, kdy skončil celkově druhý, se neuvěřitelně posunul. Stal se z něj jiný závodník. Hlavně dokáže převzít zodpovědnost za celý tým. Co se nepodařilo Rogličovi za několik let, zvládl Vingegaard během dvou sezon. Jeho bilance je obdivuhodná. Vždyť jednou byl druhý, podruhé vyhrál. Fakt, že se dokáže přizpůsobit tlaku v týmu, který je jedním z nejlepších na světě mu dává velkou výhodu. Budou na něj sázet do budoucnosti."

Většina expertů favorizovala ještě v průběhu závodu Tadeje Pogačara? Přikláněl jste se od začátku Tour de France k Vingegaardovi?

"Z projevu Pogačara se zdálo, že je neporazitelný. Jeho projev takový byl. Jezdil s velkým přehledem. Přes všechny technické etapy, přes první kopce. Zdálo se, že nebude mít konkurenci. Ale pak přišly velké kopce, vysoká nadmořská výška. A to byla velká slabina Pogačara. Na to se musí zaměřit."

Poznamená Pogačara prohra z letošní Tour de France?

"Myslím, že v týmu se budou snažit, aby Tadej shodil váhu. Zdál se mi z hlediska jezdce do vysokých hor hodně svalnatý, bude muset dvě tři kola dostat dolů. Aby mohl Vingegaardovi konkurovat, potřebuje zlepšit jízdu ve vysoké nadmořské výšce v kombinaci s vysokými teplotami."

Který okamžik byl pro bitvu o celkové prvenství z vašeho pohledu klíčový?

"Šlo o tři momenty. První na kostkách. Tam měl Vingegaard kliku, že pro něj Tour neskončila. Druhý přišel na Planině krásných dívek, kdy na Pogačara zaútočil. Tam podle mě zjistil, že i obhájce prvenství je jenom člověk. A třetí, zlomový, byl v jedenácté etapě. Opakovanými nástupy za pomoci Rogliče totiž Pogačara zničili. Takticky skvělá etapa od Jumba."

Hodně se řešila síla týmů Jumbo Visma (Jonas Vingegaard) a UAE Emirates (Tadej Pogačar). Kdo disponoval z vašeho pohledu lepší sestavou?

"Soutěž domestiků jednoznačně vyhrálo Jumbo. V několika úvodních etapách měl Vingegaard převahu z hlediska zapojení týmu, naopak Pogačar zůstával sám. Ve velkých kopcích se situace vyrovnala. Hlavně proto, že Majka coby dvorní domestik Pogačara jezdil neuvěřitelně. Bohužel pro UAE odstoupili dva jejich nejlepší vrchaři Rafal Majka i George Bennett. Pak byly karty téměř vyrovnány. Skutečně jen téměř, protože Jumbo mělo jedno jméno, které převyšuje všechny ostatní"

Wout van Aert byl ohromující, že?

"Je nikoliv za dva, ale za tři domestiky. Zastane jakoukoliv práci. V několika etapách mohl jet na sebe, ale místo toho byl strážným andělem Vingegaarda. Třeba v etapě přes kostky, nebo v devatenácté etapě."

Belgičan jezdil fenomenálně ve spurtech, na kostkách, v klasikářských etapách, v krátkých kopcích, v dlouhých stoupáních, chodil do úniků... Měl vůbec slabinu?

"Všechno dokážu pochopit. Jenom ty dlouhé kopce, tomu fakt nerozumím. Existují hodně komplexní závodníci, kteří jsou rychlí, jedou dobře krátké kopce, nejsou špatní v časovce, ale nikdy nikdo nebyl po boku svého lídra při všech typech etap a ještě v tak agresivní pozici. Wout van Aert naboural stereotyp fyziologie závodníka. Pro diváky je úplně neuvěřitelné sledovat takového jezdce. Pokud se říkalo, že někdo jako Sagan se narodí jednou za padesát let, tak někdo jako Wout van Aert se narodí jednou za pět set let."

Může se závodník na takovou úroveň dostat tréninkem? Nebo jde o záležitosti spojené s genetickým základem?

"Je to fyziologie genů. Vesmír mu prostě nadělil neuvěřitelný koktejl dovedností... Jeho velkou výhodou je schopnost rychlé regenerace. Dokáže podávat excelentní výkony opakovaně den po dni, což spousta klasikářů či sprinterů nezvládne. Má strašně vysoký základní výkonnostní standard, v němž převyšuje peloton. Je třeba si uvědomit, že na Tour de France jede téměř 200 nejlepších lidí na světě. Když se jede rychle, pro Wouta van Aerta to není rychle. On jede výrazně pod limitem, tudíž může hodně zrychlit. Je mu vlastně jedno, kde jede. Jeho síla a rozmanitost, kterou oplývá, to je bez limitu."

Dokázal by Jonas Vingegaard vyhrát Tour de France bez Wouta van Aerta?

"Možná by vyhrál, ale měl by to několikanásobně těžší. Wout van Aert byl v mnoha momentech, které přispěly ke snížení ztráty nebo navýšení náskoku. Třeba v páté etapě na kostkách Vingegaarda vyloženě zachránil. Tam mohlo Jumbo ztratit celou Tour de France. Kdyby se dostal do špatné skupiny, měl by Vingegaard zřejmě velkou ztrátu. Ale Wout van Aert jel jako motorka a Jonase zachránil."

Jumbo Visma má z Tour de France 2022 žlutý dres vítěze závodu, puntíkatý pro nejlepšího vrchaře, zelený pro vítěze bodovací soutěže. Je taková kombinace vůbec možná?

"Faktem je, že každý rok dominuje nějaký tým. Ale aby dominoval v takové míře jako Jumbo... Jde o obdivuhodný výkon. Třeba Sky mělo prvního a druhého muže celkového pořadí, ale že by ti jezdci vyhráli třetinu etap, získali tři ze čtyř dresů? To je unikát. Tour prostě celému Jumbu náramně sedla. Energie v tom týmu fungovala parádně."

Bude Tour de France 2022 zapsána v dějinách i jako konec snu Primože Rogliče o celkovém vítězství?

"Je to dost možné. Roglič se snaží vyhrát Tour několik let. Byl čtvrtý, druhý, minulý rok a letos nedokončil. Vingegaard ze dvou startů vydřel stříbro a triumf. Role jsou rozdělené. Je to symbolické předávání žezla. Roglič má smlouvu do roku 2025, takže je otázka, zda v budoucnosti pojedou na dva lídry, což je výhoda, ale musí se taková situace ukočírovat. Vingegaard je lepší časovkář, takže to pro Rogliče nevypadá moc dobře. Pokud se nevzdá snu o celkovém vítězství z Tour, vůbec bych se nedivil, kdyby změnil dres."

Famózní výkony ukázal i Geraint Thomas z Ineosu, byť se bývalý šampion musel spokojit s třetím místem.

"Jel svoji nejlepší Tour de France. Nebýt dvou mladých vláčků, tak by Thomas Tour vyhrál s přehledem. Výkonnostní manažer týmu Ineos prozradil, že Thomas má lepší čísla, než když v roce 2018 triumfoval. V časovce ani v horách by se k němu nikdo nepřiblížil. V šestatřiceti letech? Zasluhuje respekt. Ale Vingegaard a Pogačar jsou prostě jinde."

Bude do budoucnosti Tour de France jenom o Pogačarovi s Vingegaardem?

"Jsem si jistý, že se do jejich bitvy někdo vklíní. Ale určitě to nebude nikdo ze stávajících členů pelotonu. Geraint Thomas byl třetí, ale těžko se zlepší o osm minut. Myslím, že soupeřem by pro dva nejlepší cyklisty letošního ročníku byl Egan Bernal. Ale po těžkém pádu a velkém zranění zůstává mimo hru."

Průměrná rychlost celého závodu se přiblížila padesátce. Dosáhl peloton maxima nebo se může ještě posouvat?

"Do budoucnosti to bude spíše rychlejší. Cyklistika se strašně moc profesionalizuje. Týmy jako celek jsou silnější a silnější, všechno v závodě je složitější. Dostat se do úniku je nesmírně těžké. Než se vytvoří skupina pro denní únik, trvá to většinou děsně dlouho, pořád se nastupuje, jede se rychle. Kontrolovat závod je obrovsky složité! Nároky na domestiky jsou vyšší. Styl závodění je agresivnější. V itineráři už nejsou transportní etapy, kdy se jede po rovině 240 kilometrů. Letošní etapy byly dynamičtější, kratší a žádaly si agresivnější pojetí."

Zatímco o dva roky starší Geraint Thomas dojel na Tour de France třetí, vy se v roli ředitele chystáte na SAZKA Tour. Nepřepadla vás nostalgie?

"Ani trochu. Je sympatické vidět tam kluky, s nimiž jsem závodil a jsou starší než já. Chris Froome se dokázal vrátit po těžkém zranění, smekám před ním. Geraint Thomas jel dvanáctou Tour de France jako lídr nejbohatšího týmu na světě, dokáže se namotivovat. Takže spíše než nostalgii cítím k závodníkům velký obdiv."

sledujte nás
na Facebooku

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Povolit vše
Vlastní

Vlastní nastavení cookies